28.2.07

Фест 2007 - "Марија Антоанета"

Након што је успешно обрадила људску отуђеност у савременом свету у филму "Изгубљени у преводу", Софија Копола је одлучила да се бави историјском темом, али је, да ли случајно или намерно, приказала исто такву отуђеност у владајућим круговима тадашње Европе од земаља над којима су владали.

Историја која је учена у бившој СФРЈ је имала изразито марксистичку идеолошку оријентацију. Под овим се није подразумевало само глорификовање комунизма већ и тзв. револуционарних покрета уопште. По овој матрици сваки револуционарни покрет је представљао силе напретка док су дотадашњи владари максимално оцрњивани и представљани као безосећајни тирани. Наравно, када се историја ослободила идеолошких стега у том смислу могли смо да видимо и неке друге изворе који су причали о неким скривеним чињеницама и догађајима. Тако је, адаптирајући најновију биографију злосрећне француске краљице за филм, Софија Копола успела да просечном савременом гледаоцу, по мени, успела да дочара прави проблем тадашњих монарха.

Краљ Луј и краљица Марија Антоанета су заслужили репутацију раскалашних владара јер су трошили на лично богатство преко сваке мере али нису били бездушни монарси неосетљиви на потребе других. Не, проблем је био у нечем другом. Краљевска породица је била потпуно одвојена од реалног света својеврсним зидом од племства и министара и за њих безмало није било начина да се упознају са правим стањем међу обичним народом. Оваква отуђеност од патњи обичних људи протумачена је као небрига и створено је погодно тле за крваву револуцију. Редитељ, међутим, неколико пута ставља до знања да би владари, да су знали право стање ствари, поступали другачије и не би трошили толики новац на забаве. Копола сасвим јасно пориче да је Марија Антоанета изјавила: "Нека једу колаче".

Што се самог филма тиче, Французи су неоправдано напали избор Кирстен Данст за насловну улогу. По мени је она то добро урадила. Остатак глумачке екипе је такође солидно одрадио посао, али нешто специјално се не може истаћи. Идеја да се савремена поп музика користи као подлога за неке сцене је заиста оригинална и чак није лоше ни испала.

Све у свему, занимљив поглед на тај део европске историје али са техничке стране, филм није ништа посебно. Може да се одгледа али ако не волите дуге сцене без дијалога није за вас.

No comments: