20.4.12

Слика менталитета са друге стране

Торвалд Столтенберг, некадашњи норвешки дипломата и изасланик УН за бившу Југославију дао је интервју за радио Слободна Европа(транскрипт овде, на сајту "Новог Стандарда"). Углавном је, што се тиче чињеница рекао нешто што се знало или могло претпоставити. Две ствари, међутим, доносе нешто што многи у Србији и даље не схватају. Прва је одговор на следеће питање:

RSE: Vi se služite južnoslovenskim jezicima, tačnije sprskom varijantom. Zbog toga ste neretko bili optuživani da podržavate srpsku stranu. Bilo je kritika na vaš račun i kasnije i u samoj Norveškoj.

Stoltenberg: Da, ta rasprava o mojoj ulozi i danas traje. Iz više razloga se tvrdi da sam bio prosrpski orijentisan. Jedan od njih je da kada sam govorio srpsko-hrvatski jezik, da sam previše koristio srpsku varijantu, a premalo hrvatsku. Tačnije, da je moj akcenat previše sprski. Zbog toga sam nastavio da koristim engleski, tako da mi znanje srpsko-hrvatskog jezika nije mnogo pomoglo u pregovorima.


Размислите, да ли је могуће разумно преговарати са људима који посреднику замерају што у преговорима не користи "ћујте, дећки" или "шта има, ба?". Све је од почетка било осуђено на пропаст због масовне хистерије према свему српском која није никакве компромисе трпела.

Друга ствар која је на мене оставила утисак је формулација два питања од стране репортера:

RSE: To znači da su domaći akteri najodgovorniji za sukobe, pre svega Srbi, što je potvrđeno i presudama Haškog suda za zločine kao što su opsada Sarajeva, Srebrenica.
...
RSE: Mnogi smatraju da, iako su domaći akteri, pre svega Srbi, najodgovorniji za rat - i međunarodna zajednica snosi odgovornost zbog svoje neodlučnosti da spreči sukobe. To se pre svega odnosi na Evropljane koji su blokirali nastojanje SAD da se ranije vojno interveniše protiv snaga bosanskih Srba, a što je učinjeno tek pred kraj rata.


Ово би требало коначно да отрезни оне који и даље гаје фантазију да би "све било боље да нисмо изгубили медијски рат". У мечу који је унапред намештен против тебе се не може победити. Радио Слободна Европа је финансирана од стране владе САД. Паметном доста.

1 comment:

Gray Falcon said...

Добро примећено. Ово ћу да линкујем сваки пут кад чујем некога да булазни о томе како смо "сами криви јер смо изазивали све око себе".